Κατοχυρώνεται η συμμετοχή της Τουρκίας στον ελληνοιταλικό αγωγό
Μνημόνιο κατανόησης για τον αγωγό φυσικού αερίου Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας
Μνημόνιο που θέτει το πλαίσιο για τη διέλευση μέσω Τουρκίας του φυσικού αερίου Τουρκίας - Ελλάδας - Ιταλίας υπέγραψαν την Πέμπτη στην Άγκυρα η Ιταλική Edison, η ΔΕΠΑ και η τουρκική BOTAS, σημείο στο οποίο είχαν «κολλήσει» την τελευταία τριετία (από το 2007 οπότε λειτούργησε ο ελληνοτουρκικός αγωγός) οι διαδικασίες για την προώθηση του έργου. Κατοχυρώνεται η συμμετοχή της τουρκικής εταιρείας στον ελληνοϊταλικό υποθαλάσσιο αγωγό.
Το Μνημόνιο καθορίζει τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις που αφορούν στη διέλευση, μέσω Τουρκίας, του αερίου που προορίζεται για τον ITGI και προβλέπει και τη χρησιμοποίηση της υφιστάμενης δυναμικότητας της Botas μέχρι τα ελληνικά σύνορα, για τις ποσότητες αερίου που χρειάζεται ο αγωγός ITGI.
Κατοχυρώνεται η συμμετοχή της Botas στην εταιρεία IGI Ποσειδών ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η Edison και η ΔΕΠΑ, και η οποία είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας (του αποκαλούμενου αγωγού Ποσειδών). Παράλληλα, θα εξετασθεί η πιθανή συμμετοχή της Edison και της ΔΕΠΑ στην αναγκαία αναβάθμιση του τουρκικού δικτύου που θα επιτρέψει τη διέλευση των προοριζόμενων για τον ITGI ποσοτήτων αερίου.
Στην κοινή δήλωση των τριών υπουργείων επισημαίνεται ότι «τα μέρη επιβεβαιώνουν τη δέσμευση τους να υλοποιήσουν το σχέδιο ITGI και θεωρούν ότι το σημερινό MOU μεταξύ των τριών εταιρειών αποτελεί το έναυσμα για την περαιτέρω ενίσχυση της εμπορικής τους συνεργασίας, με βάση τις αρχές του εθνικού και διεθνούς δικαίου».
«Η συμφωνία αυτή, καταλήγει το Υπουργείο, υπογράφεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη συγκυρία για την πορεία υλοποίησης του έργου, καθώς η αζέρικη κυβέρνηση αναμένεται -μετά τις αζερο-τουρκικές συμφωνίες της περασμένης εβδομάδας (07/06/2010)- να αρχίσει εντός των προσεχών μηνών τον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τις ποσότητες εξαγωγής από τη β’ φάση του πεδίου Shah Deniz» (από το οποίο θα τροφοδοτηθεί πιθανότατα ο αγωγός).
Ο ελληνοιταλικός αγωγός αποτελείται από το χερσαίο τμήμα (από την Κομοτηνή ως τη Θεσπρωτία), μήκους 600 χλμ., που κατασκευάζεται από το ΔΕΣΦΑ, και το υποθαλάσσιο (Θεσπρωτία - Οτράντο, 200 χλμ.) που θα κατασκευαστεί από Κοινοπραξία της ΔΕΠΑ και της Edison. Η δυναμικότητα μεταφοράς του θα είναι 8 δις. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο.
από in.gr και εφημερίδες