Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 24 Αυγούστου 2010

Ψάχνουν μνηστήρες για τα ΕΛ.ΤΑ

Ψάχνουν μνηστήρες για τα ΕΛ.ΤΑ
Μνηστήρες για τα ΕΛ.ΤΑ. και τις Ταχυμεταφορές ψάχνει η κυβέρνηση, μετά και την ανάκαμψη των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, στο πρώτο εξάμηνο του 2010, εξαιτίας των περικοπών στις αμοιβές των εργαζομένων, που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο του Μνημονίου. Ουσιαστικά, η εντολή στη νέα διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ. είναι να προετοιμάσει το έδαφος για να καταστούν ελκυστικά τα Ελληνικά Ταχυδρομεία προκειμένου να βρεθούν επενδυτές που θα πάρουν το 39% της μητρικής εταιρείας και το σύνολο (100%) της θυγατρικής «Ταχυμεταφορές» που αποτελεί και το φιλέτο του Οργανισμού εν όψει και της απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς. Οι βασικές κατευθύνσεις της νέας εποχής στα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι:
- Είσοδος ιδιωτών
- Ανάπτυξη ταχυμεταφορών
- Προώθηση χρηματοοικονομικών και ασφαλιστικών προϊόντων
- Περιορισμός δικτύου καταστημάτων και διανομής.
Το σχέδιο φέρνει ριζικές αλλαγές στο οργανόγραμμα της επιχείρησης και στηρίζεται στις πολιτικές περιορισμού του προσωπικού και του λειτουργικού κόστους.
«Η ΝΥΦΗ»
Το 2009 χτύπησε καμπανάκι για τα ΕΛ.ΤΑ. αφού μετά από 10 χρόνια καθαρής κερδοφορίας η εταιρεία παρουσίασε ζημιές κατά 34,7 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 5,5 εκατ. ευρώ το 2008, ως αποτέλεσμα και του μειωμένου κύκλου εργασιών τα οποία διαμορφώθηκαν σε 595 εκατ. έναντι 600 εκατ. ευρώ το 2008. Η ένταση του ανταγωνισμού στον κλάδου των ταχυμεταφορών, η απαξίωση του γράμματος από την ηλεκτρονική αλληλογραφία και ο περιορισμός της διαφήμισης μέσω Ταχυδρομείου, είναι στοιχεία του οικονομικού περιβάλλοντος που έχουν πλήξει καίρια τις πωλήσεις των ΕΛ.ΤΑ. Μόνο το προηγούμενο έτος οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 10% στην Ευρώπη και κατά 9,6% στην Ελλάδα όπου εκτιμάται ότι διακινήθηκαν 700 εκατ. ταχυδρομικά αντικείμενα. Τα κέρδη προ φόρων ύψους 7 εκατ. ευρώ που είχε η εταιρεία το πρώτο εξάμηνο του 2010 αποπνέουν αισιοδοξία. Ωστόσο, είναι κοινό μυστικό ότι δεν αντικατοπτρίζουν κάποια αύξηση στα έσοδα και τις πωλήσεις, αλλά είναι κυρίως αποτέλεσμα των σημαντικών περικοπών που έγιναν στη μισθοδοσία του προσωπικού με αναδρομική ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2010. Ο βασικός μισθός κόπηκε κατά 10%, τα επιδόματα κατά 20% και ο 13ος και 14ος μισθός κατά 50%. Σε ετήσιο επίπεδο εκτιμάται ότι η μείωση των αποδοχών των εργαζομένων θα μειώσει τις δαπάνες των ΕΛ.ΤΑ. κατά περίπου 60 εκατ. ευρώ, στοιχείο που δύναται να εξασφαλίσει κερδοφορία. Σημειώνεται ότι τα ΕΛ.ΤΑ. έχουν 8.700 εργαζόμενους, έναντι 11.484 που θα έπρεπε να έχουν με βάση το οργανόγραμμα του 2007, ενώ κάθε χρόνο γίνονται προσλήψεις περίπου 2,5 χιλιάδων εποχικών που καλύπτουν πάγιες ανάγκες όπως το 40% σχεδόν του έργου της διανομής.
«Η ΠΡΟΙΚΑ»
Σε όρους νεοφιλελευθερισμού, το τσεκούρι στις αμοιβές των εργαζομένων που έφερε το Μνημόνιο είναι το πρώτο από τα «ελκυστικά» στοιχεία που διαθέτουν τα ΕΛ.ΤΑ. για τους υποψήφιους επενδυτές. Επόμενος στόχος είναι το μεγάλο δίκτυο των 845 καταστημάτων των ΕΛ.ΤΑ. και των 800 πρακτορείων (σύμβαση με ιδιώτες) σε όλη την Ελλάδα τα οποία θα περιοριστούν στα «απολύτως απαραίτητα», με τις περικοπές να ξεκινούν από τα μονοπρόσωπα καταστήματα (ένας υπάλληλος) που λειτουργούν κυρίως σε ακριτικές περιοχές. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι όπου παρουσιάζονται ελλείψεις προσωπικού, όπως π.χ. πρόσφατα στο Δρέπανο Αργολίδας, η διοίκηση επιχειρεί να τα καλύψει με αποσπάσεις. Σε δεύτερο επίπεδο, στόχος είναι να αυξηθεί το μερίδιο των υπαλλήλων στο δίκτυο διανομείς, δηλαδή οι ίδιοι ή λιγότεροι διανομείς να καλύπτουν τις ίδιες ή μεγαλύτερες γεωγραφικά περιοχές. Στην κατεύθυνση του περιορισμού του λειτουργικού κόστους εντάσσεται και το σχέδιο της διοίκησης για επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων των καταστημάτων και των κτιρίων διοίκησης.
Εκτός από τη μείωση των δαπανών όμως τα ΕΛ.ΤΑ. έχουν και μεγάλη δυναμική για αύξηση εσόδων από τις Ταχυμεταφορές, τα χρηματοοικονομικά προϊόντα του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και τα ασφαλιστικά προϊόντα της θυγατρικής εταιρείας Ρost Ιnsurance.
Ασφαλώς, προβλέπεται ενίσχυση της βασικής δραστηριότητας που είναι το επιστολικό ταχυδρομείο και η διεύρυνση της ποικιλίας των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρουν τα ΕΛΤΑ και οι θυγατρικές τους. Θετική εξέλιξη αποτελεί η αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπήρχαν στη διανομή της αλληλογραφίας, κυρίως λόγω της καθυστέρησης στην πρόσληψη των εποχικών, καθώς ο δείκτης αξιοπιστίας της αλληλογραφίας εσωτερικού (επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων εντός τριών εργάσιμων ημερών) διαμορφώθηκε τον Ιούνιο του 2010 σε 98,7%, έναντι 98,0% τον Ιούνιο του 2009.
Σχεδιάζεται επίσης αναβάθμιση του δικτύου διανομής με την εγκατάσταση νέων μηχανημάτων και ειδικών προγραμμάτων που παρακολουθούν τη διαδρομή ακόμη και ενός δέματος. Στόχος είναι να μεγιστοποιηθεί το ποσοστό της αλληλογραφίας που μπορεί να διαχειριστεί αυτόματα, από μηχανήματα.
ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ
Το 2013 απελευθερώνεται η ταχυδρομική αγορά και μέχρι τον Οκτώβριο το υπουργείο Μεταφορών θα έχει προωθήσει τη σχετική τροπολογία. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει αμέσως σε στρατηγική συνεργασία με ιδιώτη επενδυτή και σύμφωνα με πληροφορίες θα προτιμούσε έναν μεγάλο ευρωπαϊκό ταχυδρομικό όμιλο με κύρος, ώστε να υπάρχουν και ηπιότερες αντιδράσεις, χωρίς να αποκλείονται πάντως και οι εγχώριοι μνηστήρες.
Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Οικονομικών έχει ανακοινώσει τη διάθεση του 39% των Ελληνικών Ταχυδρομείων και του μάνατζμεντ, με το δημόσιο να διατηρεί το 51% (10% κατέχει το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο). Για τις "Ταχυμεταφορές", υπάρχει σκέψη για πλήρη ιδιωτικοποίηση, παρά τις αποτυχημένες προσπάθειες της κυβέρνησης της ΝΔ.
Υπό τις παρούσες διεθνείς συνθήκες είναι δύσκολο να βρεθούν επενδυτές όμως υπάρχουν πληροφορίες για επαφές της κυβέρνησης με τα βελγικά (De Post - La Poste) και τα ολλανδικά ταχυδρομεία (TNT Post). Τα βελγικά ταχυδρομεία είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση των ΄΄Ταχυμεταφορών΄΄.
Εξαιρετικά σημαντικός παίκτης είναι και τα γαλλικά ταχυδρομεία (La Poste) που μελετούν την ανάπτυξη τους στο κέλυφος ενός ομίλου ταχυδρομείων χωρών της Μεσογείου.
Σε αυτή τη φάση, προτεραιότητες του υπουργείου Μεταφορών είναι ο ΟΣΕ, οι συγκοινωνίες και η απελευθέρωση των μεταφορών (φορτηγά). Ωστόσο η πρώτη φάση του σχεδίου για τα ΕΛΤΑ έχει ξεκινήσει και από το φθινόπωρο οι εξελίξεις αναμένεται να τρέξουν ταχύτερα!