Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

Υπογράφτηκε χτες η συμφωνία για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου από Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία


ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ «ΤΑΡ»
Υπογράφτηκε χτες η συμφωνία για την κατασκευή του από Ελλάδα, Αλβανία και Ιταλία
Τη διασφάλιση νέων κερδοφόρων πεδίων για τα μονοπώλια της Ενέργειας και τη βαθύτερη εμπλοκή της Ελλάδας στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς μεταξύ Ρωσίας και ΗΠΑ, σηματοδοτεί η χτεσινή υπογραφή από τους υπουργούς Εξωτερικών Ελλάδας, Ιταλίας και Αλβανίας της συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου «Trans Adriatic Pipeline» (TAP), από το κοίτασμα «Σαχ Ντενίζ 2» του Αζερμπαϊτζάν προς την Κεντρική Ευρώπη.
Από τα 800 χιλιόμετρα του ΤAP, που προβλέπεται να κατασκευαστούν, τα περίπου 500 θα βρίσκονται στην Ελλάδα. Θα ξεκινά από την Κομοτηνή, θα διασχίζει Θράκη, Μακεδονία και Ηπειρο και μέσω της Αλβανίας θα φτάνει στην Αδριατική. Με υποθαλάσσιο αγωγό θα καταλήγει στην Ιταλία. Ο ΤΑΡ έχει τη στήριξη των ΗΠΑ και η κατασκευή του προωθείται με στόχο να εμποδίσει την επέκταση των ρωσικών μονοπωλίων στο «νότιο διάδρομο Φυσικού Αερίου», όπου οι Ρώσοι προωθούν τον αγωγό «South Stream».
Η υπογραφή της συμφωνίας, την οποία χαιρέτισε η Κομισιόν, έγινε στο υπουργείο Εξωτερικών, παρουσία του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά. Παρέστησαν ακόμη εκπρόσωποι της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν και της Κοινοπραξίας TAP (της ελβετικής «Axpo», της νορβηγικής «Statoil» και της γερμανικής «EON Ruhrgas»), εκπρόσωποι των εταιρειών που απαρτίζουν την κοινοπραξία του κοιτάσματος φυσικού αερίου «Σαχ Ντενίζ», μεταξύ των οποίων είναι ο βρετανικός κολοσσός BP, η γαλλική «TOTAL», η νορβηγική «Statoil», η ιταλική «Εni».
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και εκπρόσωπος της κρατικής εταιρείας του Αζερμπαϊτζάν «Socar» που έχει καταθέσει προσφορά για την εξαγορά της ΔΕΣΦΑ. Καθόλου τυχαία δεν ήταν και η παρουσία του βοηθού υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Ερικ Ρούμπιν, που προχτές είχε συναντήσεις και επαφές με στελέχη του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών. Ο Αμερικανός αξιωματούχος είναι υπεύθυνος για τις σχέσεις των ΗΠΑ με την Ελλάδα, την Κύπρο, την Τουρκία και τον Καύκασο. Θυμίζουμε ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα είναι προέκταση τουρκικού αγωγού, που μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζάν.
Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για συμμετοχή στην κατασκευή του ΤΑΡ σχετίζεται άμεσα με την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, αφού τα κεφάλαια και οι υποδομές των δύο επιχειρήσεων θα χρησιμοποιηθούν για τη λειτουργία του αγωγού. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις επίσημες ανακοινώσεις της κοινοπραξίας ΤΑΡ, ο αγωγός θα κατασκευαστεί στο μεγαλύτερο τμήμα του παράλληλα με τις υφιστάμενες υποδομές της ΔΕΠΑ.
Ωστόσο, η υπογραφή της διακυβερνητικής συμφωνίας μεταξύ των τριών χωρών δεν εξασφαλίζει ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα επιλεγεί από την κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν και τις εταιρείες που εκμεταλλεύονται το κοίτασμα «Σαχ Ντενίζ» για να μεταφέρει αζέρικο αέριο στις χώρες της ΕΕ. Τελικές αποφάσεις θα υπάρξουν τον Ιούνη, καθώς τη μεταφορά φυσικού αερίου διεκδικεί και ο αγωγός «Ναμπούκο» (περνάει από Τουρκία - Βουλγαρία - Σερβία - Ρουμανία και καταλήγει στην Αυστρία).
Ρεκλάμα στα μονοπώλια
«Είμαστε αποφασισμένοι να μην αφήσουμε καμία ευκαιρία αναξιοποίητη», ανέφερε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του, απευθυνόμενος στα ντόπια και ξένα μονοπώλια. Μιλώντας εκ μέρους της ντόπιας πλουτοκρατίας, που θέλει να βελτιώσει τη θέση της στα ενεργειακά «παιχνίδια» στην περιοχή, πρόσθεσε ότι η συμφωνία θα «αναβαθμίσει το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες» και ότι «δίνει τη δυνατότητα στη χώρα να γίνει σημείο αναφοράς στον Ενεργειακό Χάρτη της Ανατολικής Μεσογείου». Ο πρωθυπουργός βρήκε την ευκαιρία να «διαφημίσει» και το φυσικό πλούτο της χώρας ως δέλεαρ για επενδύσεις των μονοπωλίων. «Η ανακάλυψη κοιτασμάτων υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο και η πρόοδος των ερευνών που έχει ήδη ξεκινήσει στην Ελλάδα, αλλάζουν τα δεδομένα. Δημιουργούν νέες ευκαιρίες, ώστε η χώρα μας να παίξει το ρόλο του κρίκου που συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή και την Ασία», σημείωσε χαρακτηριστικά. Υποστήριξε, τέλος, ότι εφόσον υλοποιηθεί το έργο της κατασκευής του αγωγού, θα εισρεύσουν επενδυτικά κεφάλαια 1,5 δισ. ευρώ και θα δημιουργηθούν άμεσα 2.000 θέσεις εργασίας στη φάση κατασκευής και λειτουργίας. Σκόπιμα τσουβάλιασε τα δύο στάδια, αφού για τη λειτουργία ενός αγωγού απαιτείται ελάχιστο προσωπικό, το οποίο θα είναι και κακοπληρωμένο, βάσει των αντεργατικών μέτρων που ψηφίζουν οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου όλα τα τελευταία χρόνια.
Η κόντρα TAP - «South Stream»
Γράφουμε για τους ανταγωνισμούς ανάμεσα στη Ρωσία και τα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα σχετικά με τους αγωγούς και τους δρόμους της Ενέργειας. Για να δοθεί καλύτερα η εικόνα των αντιθέσεων που φουντώνουν στο παρασκήνιο, παραθέτουμε χωρίς άλλα σχόλια την αντίδραση ενός Ρώσου αναλυτή στην υπογραφή της συμφωνίας για τον ΤΑΡ. Σε ερώτηση για το αν ο ΤΑΡ μπορεί να λειτουργήσει ανταγωνιστικά στο ρώσικο αγωγό «South Stream», τον οποίο κατασκευάζει ήδη η Ρωσία στη Μαύρη Θάλασσα, ο Γενικός διευθυντής του ρωσικού Ιδρύματος Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας, Κωνσταντίν Σίμονοφ, είπε στη «Φωνή της Ρωσίας»: «Κανένα από τα ευρωπαϊκά σχέδια μεταφοράς φυσικού αερίου, ούτε ο TAP, ούτε ο γνωστός "Nabucco", ούτε ο εντελώς γελοίος "White Stream", από τη Γεωργία προς την Ευρώπη, δε θα καταφέρουν να ανταγωνιστούν το δικό μας "South Stream". Για έναν απλό λόγο: Ολοι αυτοί οι αγωγοί, χωρίς εξαίρεση, στοχεύουν στη μοναδική πηγή φυσικού αερίου που βρίσκεται στο Αζερμπαϊτζάν! Για να είμαστε πιο ακριβείς, στοχεύουν στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ-2, η κατασκευή του οποίου αναμενόταν να ολοκληρωθεί το 2017, ενώ στην πραγματικότητα η εξόρυξη φυσικού αερίου θα ξεκινήσει περίπου το 2018 - 2019. Μάλιστα, η χωρητικότητά του θα είναι 16 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, εκ των οποίων τα 6 δισ. προορίζονται για την Τουρκία και μόνο τα 10 δισ. θα κατευθυνθούν στην ευρωπαϊκή αγορά. Λοιπόν, μοιάζει ο αγωγός αυτός να είναι ανταγωνιστικός του ρωσικού "South Stream", που έχει χωρητικότητα 63 δισ. κυβικά μέτρα;»
Απαντώντας στην ερώτηση, εάν οι Ευρωπαίοι εξετάζουν άλλες πηγές φυσικού αερίου, εκτός από το Αζερμπαϊτζάν, ο αναλυτής σημείωσε: «Στην αρχή πραγματικά εξέταζαν το Ιράκ, το Ιράν και το Τουρκμενιστάν. Αλλά στο Ιράκ, όπως αποδείχθηκε, οι προβλέψεις ήταν λανθασμένες. Ολο το διαθέσιμο φυσικό αέριο θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες της δικής του οικονομίας, η οποία ανασυγκροτείται γρήγορα. Από τους Ιρανούς, η Ευρώπη δεν μπορεί να αγοράζει πρώτες ύλες για πολιτικούς λόγους - ισχύει το γνωστό εμπάργκο. Για να προμηθευτούν το τουρκμένικο φυσικό αέριο, είναι απαραίτητο να κατασκευαστεί αγωγός στο βυθό της Κασπίας Θάλασσας. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει, επειδή δεν έχει καθοριστεί ακόμα το νομικό καθεστώς της Κασπίας. Οι Τουρκμένοι εδώ και 10 χρόνια μας απειλούν, πως αύριο κιόλας θα ξεκινήσουν κατασκευή. Ομως, γνωρίζουν πως η παραβίαση των διεθνών κανόνων θα προκαλέσει σοβαρή αντίδραση της Ρωσίας. Με δύο λόγια, η Ευρώπη δεν έχει καμιά άλλη λύση εκτός από το Μπακού. Δεν είναι ακόμα σαφές πότε θα δούμε αυτό το φυσικό αέριο. Ενώ η αποθεματική βάση του "South Stream" είναι ξεκάθαρα καθορισμένη. Με λίγα λόγια, καμία διακυβερνητική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP δεν θα επιταχύνει το έργο, εάν δεν θα βρεθεί εγγυημένος προμηθευτής του φυσικού αερίου».