e-mail που λάβαμε
valentina crimi
Για τον αγωγό φυσικού αερίου
Νοεμβρίου 3, 2012
Μας προβληματίζει έντονα η επανεμφάνιση στο προσκήνιο του θέματος του ελληνοïταλικού αγωγού φυσικού αερίου IGI Poseidon, εκεί που φαινόταν πως όλα είχαν πια τελειώσει, καθώς η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 απέκλεισε το IGI και προωθεί το ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) και ενώ πριν λίγες μέρες ο υπουργός εξωτερικών κ. Αβραμόπουλος υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης με την Ιταλία και την Αλβανία, δηλώνοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει πλέον τον αγωγό ΤΑΡ.
Εκεί που σχεδόν κανείς δεν το περίμενε ενημερωνόμαστε ότι ζητείται από το ΥΠΕΚΑ έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από την Περιφέρεια Ηπείρου που ορίζει για τη Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου τη συζήτηση στην Επιτροπή Περιβάλλοντος. Σπεύσαμε για ακόμα μια φορά οι εκπρόσωποι της κίνησης πολιτών και της τοπικής αυτοδιοίκησης της Πέρδικας και της Πάργας να καταθέσουμε την αντίρρηση και τα επιχειρήματά μας.
Τελικά, το θέμα της γνωμοδότησης επί του περιεχομένου της ΜΠΕ για το έργο “Ελληνοϊταλικός αγωγός φυσικού αερίου υψηλής πίεσης – ελληνικό υποθαλάσσιο τμήμα” μετά από πρόταση της προέδρου αναβλήθηκε προκειμένου να υπάρξει η σχετική έγκυρη ενημέρωση από το αρμόδιο υπουργείο. Καταληκτική ημερομηνία για τη γνωμοδότηση είναι η 3-12-2012, ενώ η έλλειψή της θεωρείται αποδοχή και έγκριση.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Τατιάνα Καλογιάννη ανέφερε κατά τη διάρκεια της συζήτησης πως ζήτησε ενημέρωση από το Υπουργείο ΠΕΚΑ για τις εξελίξεις σχετικά με την προώθηση του αγωγού φυσικού αερίου TAP και όχι του ελληνοϊταλικού αγωγού.
Ένταση προκλήθηκε όταν, μάλλον για να σιγουρευτεί ότι δεν θα γινόταν η συζήτηση στην επιτροπή, όπου υπήρχαν πιθανότητες ανατροπής της πλειοψηφίας υπέρ της έγκρισης της μελέτης του αγωγού, μπήκε στην αίθουσα ο Περιφερειάρχης Α. Καχριμάνης και άρχισε να συνδιαλέγεται με τους εκπροσώπους κατοίκων και τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οποίοι διαφωνούν με την εγκατάσταση του σταθμού συμπίεσης στις ακτές της Θεσπρωτίας, αλλά κυρίως με τη διαδρομή του χερσαίου τμήματος (από το σταθμό συμπίεσης ώς τη θάλασσα). Αυτοί τον κατηγόρησαν ότι δεν έλαβε υπόψη τη βούληση της τοπικής κοινωνίας, όπως εκφράστηκε μέσω δημοτικών συμβουλίων, ψηφισμάτων και δημοψηφίσματος. Εκείνος παραδέχθηκε ότι έδωσε την συγκατάθεσή του στο σχεδιασμό της IGI Poseidon με το αντάλλαγμα της υποθετικής παροχής φυσικού αερίου στην περιοχή. Τελικά η Επιτροπή ψήφισε κατά πλειοψηφία την αναβολή της συζήτησης και την επαναφορά του θέματος στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου.
Σύμφωνα με διάφορα δημοσιεύματα του τοπικού τύπου το θέμα της έγκρισης είναι τυπικό, για να μπορέσει να πληρωθεί η μελέτη, καθώς πάνω στο “project” αυτό έχει πέσει πλέον ταφόπλακα.
Επιτρέψατε μας να έχουμε αμφιβολίες περί αυτού. Όλη η ιστορία αυτής της μελέτης είναι γεμάτη από παραπλανήσεις, άτυπες συμφωνίες και ψεύτικες υποσχέσεις. Πολλές φορές προσπάθησαν να μας κοιμίσουν και πλέον είμαστε υποψιασμένοι και καχύποπτοι, ειδικά αν λάβουμε υπ’ όψη ότι:
1. Καθυστέρησε 15 μέρες η δημοσίευση της “ανακοίνωσης-πρόσκλησης” για την “ενημέρωση και συμμετοχή του κοινού κατά τη διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών ορών” που προβλέπεται από το νόμο (δημοσίευση 19/10/2012 – προθεσμία υποβολής παρατηρήσεων από το κοινό 1/112012).
2. Ο υποθαλάσσιος αγωγός IGI είναι αγωγός “τράνσιτ” της ελληνοϊταλικής εταιρίας Poseidon A.E. και σε καμία περίπτωση δεν προβλέπεται από αυτόν διάθεση φυσικού αερίου.
3. Η κυβέρνηση προχωράει στην αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ μαζί με την εγκεκριμένη μελέτη αγωγού που μάλιστα προβλέπεται να υλοποιηθεί με διαδικασίες fast track, αλλά δεν ξέρουμε ποιο θα είναι το αφεντικό και αυτό πρέπει να μας ανησυχήσει ιδιαίτερα.
4. Το γεγονός ότι το έργο απορρίφτηκε ενώ ήταν το πιο “ώριμο” αποδεικνύει ότι ο σχεδιασμός του είναι προβληματικός. Η μεγαλύτερη διαδρομή, το μεγάλο κόστος που απαιτεί η ασφάλεια του χερσαίου τμήματός του σε γεωλογικά ακατάλληλες τοποθεσίες με έντονη σεισμικότητα το καταστούν μη συμφέρον.
Το κυριότερο πρόβλημα όμως είναι ότι δεν υπάρχει η απαιτούμενη κοινωνική συναίνεση, γιατί είναι προφανές ότι αγωγοί, σταθμοί συμπίεσης και λοιπές ενεργειακές επενδύσεις και εγκαταστάσεις που σίγουρα θα ακολουθήσουν θα καταστρέψουν την υφισταμένη τουριστική ανάπτυξη της περιοχής με τραγικές κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες για όλη την Ήπειρο.
Β.Σ., μέλος της Κίνησης Πολιτών